Betalen bij webwinkels
Webwinkels bieden vaak verschillende betalings- mogelijkheden, zowel conventionele
als online methoden. Bij de keuze voor een betalingsvorm maakt u een afweging
tussen het gebruiksgemak en uw gevoel van veiligheid. Let daarbij op het
volgende:
Conventionele betaalmethoden
Met een acceptgiro betaalt u meestal pas na ontvangst van de goederen.
Hierbij loopt u dus geen risico. Een andere methode is onder rembours
met contante betaling.
Creditcards
Door uw creditcard- gegevens in te vullen, geeft u actief privé-
gegevens aan de internetwinkel. Om te voorkomen dat anderen mee kunnen
kijken wanneer u uw gegevens via internet verstuurt, kunt u gebruikmaken
van een beveiligde verbinding met de internetwinkel. Deze is herkenbaar
aan het symbool van het gesloten slotje of het ongebroken sleuteltje dat
onder aan uw scherm staat, zolang u verbonden bent met de site van de
winkel.
I-pay met SET
Dit is een veilig en betrouwbaar betalingssysteem voor internet dat de
Nederlandse banken gezamenlijk hebben ontwikkeld. Betalingen kunnen zowel
met de creditcard als rechtstreeks ten laste van een bank- of girorekening
worden gedaan. Deze betaalmogelijkheid is op de website herkenbaar aan
het symbool ‘Eurocard / MasterCard met SET’ of ‘Maestro met SET’. Bij
gebruik van deze betaalmogelijkheid krijgt de winkelier niet de beschikking
over gegevens van uw creditcard of bankrekening. Controleer in alle gevallen
of uw rechten en plichten duidelijk staan aangegeven en of de site informatie
geeft over prijs, bijkomende (verzend)kosten, retourneren van goederen,
etc.
Campagne
Surf op Safe
In oktober 2001 is de landelijke campagne Surf op Safe gestart. Deze campagne
maakt de consument en de kleinzakelijke gebruiker bewust van de noodzaak
van veilig internetten. Op www.surfopsafe.nl wordt informatie verschaft
over mogelijke risico’s zoals virussen, computerinbraak, privacyschending
en fraude, en over maatregelen om deze risico’s zoveel mogelijk af te
dekken. Rijksoverheid, gebruikers- organisaties en bedrijfsleven gaan
in de campagne een nauwe samenwerking aan, en lichten hun eigen doelgroepen
in.
Links
www.surfopsafe.nl
de website van de campagne Surf op Safe
www.thuiswinkel.org
informatie over gecertificeerde webwinkels
www.ecp.nl
informatie over gedragscode
Thuiswinkelwaarborg
Het Thuiswinkel Waarborg is een keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen
via o.a. internet. Winkels die lid worden van Thuiswinkel Waarborg moeten
zich houden aan duidelijk omschreven regels. Ontevreden consumenten kunnen
een beroep doen op een onafhankelijke geschillencommissie.
Sta Ik Sterk
Deze website geeft u advies en informatie over uw rechten en plichten
waarmee u als consument te maken kunt krijgen en kan u doorverwijzen naar
de betrokken instanties.
© webdesign
Witte
|
Online winkelen en kopen
Het winkelen en kopen via internet (webwinkelen)
is de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen. Inmiddels kopen
heel veel consumenten allerlei producten online bij webwinkels. De meest
populaire producten die online worden besteld zijn bloemen, cd's, fietsen,
kleding, software, sportartikelen en vliegtickets. Ook duurdere producten
zoals hotelreserveringen en reizen worden steeds vaker online geboekt!
De belangrijkste redenen om via internet te
winkelen en te kopen zijn: de lagere prijzen,
de grote keus uit producten en het gemakkelijk kunnen plaatsen van een
bestelling. Het thuis laten bezorgen van bijvoorbeeld een televisie
is natuurlijk een stuk prettiger dan zelf zo'n grote zware doos in de
auto zetten. Snel op internet een reis uitzoeken is ook fijner dan een
dikke vakantiegids doorbladeren.
Online winkelen gaat eigenlijk altijd goed!
Sommige consumenten zijn nog huiverig voor het doen van kopen via internet.
Is winkelen op het Internet veilig? Absoluut! Bedrijven die online verkopen,
gebruiken coderingstechnologie om klanten te beschermen. Codering zet
je persoonlijke gegevens om in een geheime code die vervolgens over het
Internet wordt verzonden. Een hacker zou elke mogelijke combinatie moeten
proberen. Iemand die de meest gebruikte code probeert te kraken - een
40-bit codering - heeft een kans van 1 op 1,099,511,627,776. (bron: Daily
Mail)
Het risico dat je loopt als je je gegevens invoert op een website is even
groot als wanneer je je creditcard aan een ober geeft. (bron: The Guardian)
Hoe weet je of je (creditcard-) transactie veilig is.
Een veilge web-pagina is te herkennen aan het volgende:
in de adresbalk van de browser zie je 'https': 
In de statusbalk van de browser zie je het slot-icoon: 
Webwinkels die zijn aangesloten bij thuiswinkel.org herken je aan dit
logo:
Leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg, Thuiswinkel.org,
onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. In deze gedragsregels
wordt verwezen naar relevante Europese en Nederlandse wet-, regelgeving
en richtlijnen. Ook verwijzen de gedragsregels naar door Thuiswinkel.org
gemaakte afspraken met marktpartijen (bijvoorbeeld de Consumentenbond).
De gedragsregels verwijzen tenslotte tevens naar bindende algemene voorwaarden
en adequate geschillenbeslechting.
Meer informatie:
Wet Kopen op afstand
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht.
Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen,
dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen
op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop
niet hebben gezien.
De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat
betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen:
- Consumenten hebben recht op een
afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen
een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten
voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan administratiekosten
in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het
retour zenden.
- Wanneer de verkoper het product
heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening,
wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument
gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
- Het product moet uiterlijk 30
dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Wanneer dit niet
gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt
niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
- Als de consument het product
binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, is de verkoper verplicht binnen
30 dagen het betaalde bedrag terug te betalen.
De afkoelingsperiode geldt niet in
de volgende gevallen:
- Aankoop van onroerend goed;
- Aankopen die speciaal, op bestelling,
zijn gemaakt;
- Aankopen die snel kunnen bederven
of verouderen;
- Kranten en tijdschriften;
- Cd’s, video’s en
cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken;
- Financiële diensten;
- Weddenschappen en loterijen;
- Logies, vervoer, restaurantreserveringen
en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde
datum of voor een bepaalde periode;
- Een dienst waarmee de verkoper
met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode
is verstreken.
De extra plichten van de verkoper zijn als
volgt bepaald:
De verkoper moet de volgende gegevens verstrekken
voordat consumenten tot koop overgaan:
- Zijn identiteit en, bij (gedeeltelijke)
vooruitbetaling, zijn postadres;
- De belangrijkste kenmerken van
het product;
- De prijs van het product (inclusief
alle belastingen);
- Indien van toepassing, de kosten
van aflevering;
- Wijze van betaling, aflevering
of uitvoering;
- Het al dan niet van toepassing
zijn van de afkoelingsperiode;
- De eventuele geldigheidsduur
van het aanbod;
- De minimale duur van de overeenkomst
als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement.
De leverancier moet uiterlijk bij aflevering
ook nog de volgende gegevens verstrekken:
- De eisen voor gebruikmaking van
de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren!);
- Het bezoekadres van de leverancier;
- Gegevens omtrent eventuele garantie;
- Indien de koop een duur heeft
van meer dan een jaar: de vereisten voor opzegging.
Wanneer de leverancier de hierboven vermelde
informatie niet (compleet) heeft verstrekt aan de consument, gaat de afkoelingsperiode
van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie
heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.
Kijk voor meer informatie over deze nieuwe wet op
http://www.justitie.nl/.
Thuiswinkelwaarborg
Het eerste keurmerk voor Nederland was het Webtrader logo, uitgegeven
door de Consumentenbond. Per 1 januari 2002 zijn zij hiermee gestopt.
De winkels die het logo mochten voeren, zijn vanaf die datum verplicht
het logo van hun site te verwijderen.
Inmiddels zijn er meerdere logo's waarvan sommige specifiek gelden voor
een bepaalde productgroep, zoals bijvoorbeeld voor telecom sites.
Het Thuiswinkelwaarborg is een keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen
via o.a. internet. Winkels die lid worden van Thuiswinkel Waarborg moeten
zich houden aan duidelijk omschreven regels. Ontevreden consumenten kunnen
een beroep doen op een onafhankelijke geschillencommissie.
Garantie
Voordat u als consument een product gaat aanschaffen,
kan het handig zijn om u te laten informeren over de garantie die u bij
dat product krijgt. Garantie is vaak een heikel punt, terwijl dat niet zo
hoeft te zijn.
Europese richtlijn
Goed nieuws voor de consument! Op 1 mei 2003 is de wet Koop en Garanties
ingetreden. De wet is het eerste begin van de implementatie van de Europese
richtlijn voor Consumentenbescherming en heeft veel positieve gevolgen
voor het kopen van een product en de garantie die u daarbij krijgt.
Zo krijgt u meer zekerheid dan eerst het geval was. De consument geniet
in alle landen van de Europes Unie ongeveer dezelfde bescherming.
Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan
alle roerende goederen en speciaal voor u op maatgemaakte artikelen. Dus
wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de
werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door uzelf ontworpen
keuken (die speciaal voor u wordt gemaakt) of het laten leggen van een
parketvloer wordt gezien als een product.
Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen
en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering,
uw haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen
van uw huis vallen dus niet onder de beschermende werking van de nieuwe
wet.
U moet dus goed weten of u een consumentengoed heeft gekocht.
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen
die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop
terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2
maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier.
Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:
1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u
ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de
verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet
aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos
repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan
van toepassing.
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen.
Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk
zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven
wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit
met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen
stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter
iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per
producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken
van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier
een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke
garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie
die u bij veel producten krijgt.
Na het verstrijken van beide soorten garantie bent u degene die moet bewijzen
dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan
dus bij u als consument.
Voorbeeld 1: U koopt een product online en na drie maanden gaat
het stuk. Vanaf dit moment heeft u nog twee maanden de tijd om contact
op te nemen met de winkelier. U neemt dus contact op en legt uit wat er
aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor u op.
Hij geeft u een nieuw exemplaar, geeft u uw geld terug of repareert het
product kosteloos. Doet hij dit niet en komt u er niet uit met de winkelier,
dan moet u hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat u van
hem eist. Het is het beste om dit via een aangetekende brief te doen.
Op deze manier staat u in uw recht. Want in dit geval is het aan de verkoper
om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen u het product kocht.
En u heeft netjes volgens de regels gehandeld, dus u staat sterk.
Voorbeeld 2: U koopt een product en na zes maanden en twee weken
gaat het stuk. Nadat u dit ontdekt heeft gaat u gewoon door met gebruiken
van het product, of u laat het links liggen. Het defect wordt nog wat
erger. Vier maanden later bedenkt u dat het defect toch eigenlijk wel
vervelend is en u neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt
u geen oplossing aan. U legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn
en wat u van hem eist.
U begrijpt dat u op deze manier lastig uw gelijk kunt behalen. De bewijslast
ligt nu namelijk bij u, omdat de wettelijke garantie van 6 maanden voorbij
is. Bovendien heeft u niet zwart-op-wit staan dat u samen met de winkelier
geprobeerd heeft een oplossing te vinden. Hierdoor staat u niet sterk.
Als de fabrieksgarantie nog wel geldig is, dan is het natuurlijk een ander
verhaal.
Overige punten bij garantie
Extra punten waar u goed op moet letten bij garantie zijn:
De verkoper kan u extra garanties geven, naast de wettelijke rechten die
u sowieso heeft. Deze extra garantie verandert echter helemaal niets aan
deze wettelijke rechten. Als er in de garantie staat dat uw aangeschafte
product gedurende één jaar na de koop gratis wordt gerepareerd, dan betekent
dat niet dat u geen recht meer heeft op vervanging van het product. U
mag gewoon om een ander exemplaar vragen.
- Het komt vaak voor dat verkopers een extra
garantie bieden in de vorm van een service-verzekering. U moet goed
overwegen wat de "extra's" hiervan precies zijn, want het
kan goed zijn dat deze verzekering helemaal niet zoveel meer biedt dan
de wettelijke rechten die u altijd heeft.
- in de garantie moet u duidelijk kunnen lezen
wat uw rechten zijn. Verder moet de naam en het adres van de verkoper
zijn vermeld, evenals de duur van de garantie en het gebied wat deze
omvat.
Apporte wijst u ook graag op een handige website
van het Ministerie van Economische Zaken, genaamd Sta Ik Sterk. Het adres
van deze site is: http://www.staiksterk.nl.
Deze webpagina bevat alle informatie die u nodig heeft bij vragen en problemen
omtrent garantie. U vindt er een overzicht van uw rechten en plichten
als consument, makkelijke tips voor het schrijven van brieven en adresgegevens
van allerlei geschillencommissies.
Buitenlandse artikelen
Het is voor consumenten goed om te weten dat
er van veel producten ook buitenlandse varianten te koop zijn in Nederland.
Op Kieskeurig.nl
wordt er bij de winkels uit het winkelvergelijk aangegeven of een product
voor de Nederlandse markt is bedoeld of niet. Wanneer het om een Nederlands
artikel gaat, dan kunt u
dit zien aan het Nederlandse vlaggetje met een groen
vinkje achter de winkels. Wanneer het om een buitenlands artikel
gaat, dan geven de winkels dit aan ons door en staat er een vlaggetje
met een rood kruis. Op het moment
dat er een vlaggetje met een vraagteken bij het product staat, dan
de betreffende winkel KIESKEURIG niet geïnformeerd over
de herkomst van het product.
Buitenlandse artikelen kunnen goedkoper zijn dan Nederlandse artikelen,
maar er zit dan vaak een buitenlandse handleiding bij en eventueel bijbehorende
software kan ook anderstalig zijn. Ook de typenummers kunnen anders zijn
dan die van Nederlandse uitvoeringen.
Garantie
Waar u bij het webwinkelen altijd goed op moet letten is de garantie.
Als u een buitenlands product heeft gekocht bij een Nederlandse winkel,
dan heeft u recht op de wettelijke garantie. Maar, gaat er iets aan stuk,
dan kunt u er rekening mee houden dat het soms voor de garantie opgestuurd
moet worden naar het land van herkomst. Uw product kan dan enkele weken,
misschien zelfs maanden weg zijn. Sommige fabrikanten hanteren echter
Europese garantie. Ook zijn er berichten dat een enkele fabrikant op wereldwijde
garantie overgaat, zodat wanneer u bijvoorbeeld een Duitse camera koopt,
u voor de garantie bij de Nederlandse vestiging van deze fabrikant kunt
aankloppen. Helaas geldt dit vooralsnog niet
voor alle fabrikanten.
Zie ook: garantie.
Levertijd
Soms is de buitenlandse uitvoering van een product eerder op de markt
dan de Nederlandse uitvoering. De fabrikant brengt een camera bijvoorbeeld
al wel uit in Duitsland of in Amerika en de Nederlandse vestiging van
die fabrikant brengt hem (nog) niet uit op de Nederlandse markt.
Nederlandse ondernemers kunnen dan in het buitenland de camera's inkopen
en ze vervolgens in Nederland verkopen aan consumenten. Aan de andere
kant zijn levertijden van buitenlandse artikelen die niet bij de betreffende
winkel op voorraad zijn vaak minder voorspelbaar.
Handleiding en software
De anderstalige handleidingen en software zijn voor veel mensen een nadeel.
Als u niet thuis bent in het Duits of het Engels, dan is dat toch wel
vervelend. Hier zijn wel oplossingen voor te vinden, als u goed zoekt.
Via Internet zijn van sommige artikelen Nederlandse handleidingen en software
te vinden. U moet het er dan wel voor over hebben om het internet af te
struinen en weten waar u moet zoeken. In sommige gevallen kunt u ook de
fabrikant bellen en vragen om een Nederlandse handleiding en software.
Hier worden vaak kosten voor in rekening gebracht. De hoogte van die kosten
verschilt per fabrikant.
Functionele verschillen
Voor sommige producten gelden specifieke punten waar u goed naar moet
kijken:
Een Amerikaanse videorecorder is soms alleen geschikt voor NTSC-weergave.
Videobanden die u daarop wilt bekijken, moeten dan volgens het NTSC-systeem
zijn opgenomen. De Europese standaard voor videorecorders en -banden,
is PAL. Er zijn wel banden die compatibel zijn voor beide systemen.
- Een Duitse (draadloze) telefoon is meestal
gemaakt voor het nummerweergavesysteem FSK. Het grootste Nederlandse
telecombedrijf KPN, ondersteunt dit systeem niet. Zij werken met DTMF,
een ander nummerweergavesysteem. Dus als u een abonnement van KPN heeft
en u vindt nummerweergave erg belangrijk, dan is het kopen van een Duitse
(draadloze) telefoon niet handig.
- Een Amerikaanse dvd-speler is gemaakt voor
regiocode 1. In Europa worden alle dvd's gemaakt met regiocode 2. Een
Europese dvd kunt u dan niet bekijken op uw Amerikaanse dvd-speler,
tenzij u hem regiovrij kunt laten maken.
- Een buitenlandse mobiele telefoon, met bijvoorbeeld
een Engelstalig menu kan niet met T9 in het Nederlands werken. Dus even
snel met T9 een sms'je typen is dan niet mogelijk, omdat de Engelse
T9 geen Nederlandse woorden kent.
|
Kopen op internet groeit enorm.
Het webwinkelen blijft groeien. In 2004 is er in Nederland voor ongeveer
1,7 miljard euro via internet gekocht. Dat is een groei van meer dan 33
procent ten opzichte van de 1,2 miljard euro in 2003.
De aankopen via internet groeien veel harder dan de reguliere bestedingen.
De totale Nederlandse detailhandels- omzet daalde in 2004 volgens het CBS
met 2,1 procent. Het aandeel van de online verkopen daarin is gegroeid naar
boven de 2 procent.
De stijging is vooral het gevolg van duurdere bestellingen, zoals het online
boeken van reizen of afsluiten van verzekeringen. De reismarkt omvat met
740 miljoen euro bijna de helft van de totale online thuiswinkelmarkt.
Er zijn bijna vier miljoen mensen die online kopen. Dat betekent dat de
gemiddelde besteding van de internetconsument 424 euro bedraagt.
Het online winkelen en kopen wordt ook bevorderd door de toename van het
aantal ADSL- en kabelaansluitingen. Online kopen is inmiddels gemeengoed
geworden in de Nederlandse huishoudens. Enkele jaren geleden maakten in
Nederland nog maar enkelen gebruik van de mogelijkheid via internet spullen
aan te schaffen. Zo bedroegen de online consumenten- bestedingen in 1998
slechts 41 miljoen euro.
|