Consumentenvertrouwen Nederland Consumentenvertrouwen in juni 2009: -24
Het consumentenvertrouwen in Nederland wordt elke maand door het CBS gepubliceerd.
Definitie
consumentenvertrouwen
In de eerste 10 dagen van elke maand voert het CBS het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) uit. Duizend huishoudens worden dan telefonisch geïnterviewd. Doel van het CCO is het verschaffen van actuele informatie over consumentenopvattingen met betrekking tot de algemene economische ontwikkeling en de financiële situatie van het eigen huishouden.Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens:
1. Wat vindt u van de ontwikkeling van de algemene economische situatie?
Is het in Nederland volgens u in de laatste 12 maanden beter of slechter
geworden, of hetzelfde gebleven?
2. Wat zal er volgens u in de komende 12 maanden met de algemene economische
situatie in Nederland gebeuren?
3. Is de laatste 12 maanden de financiële situatie van uw huishouden
beter of slechter geworden, of ongewijzigd gebleven?
4. Hoe denkt u dat het de komende 12 maanden zal gaan met de financiële
situatie van uw huishouden?
5. En als we denken aan meubelen, wasmachine, televisie en andere duurzame
artikelen. Vindt u dat het nu voor de mensen een gunstige of een ongunstige
tijd is om zulke grote aankopen te doen?
Op de eerste vier vragen zijn vier antwoorden mogelijk:
'beter', 'gelijk', 'slechter' en 'weet niet'.
Op de eerste vier vragen zijn drie antwoordmogelijkheden: 'gunstige
tijd' (om zulke duurzame consumptiegoederen te kopen), 'ongunstige tijd'
en 'weet niet'.
Van elke vraag wordt het verschil tussen het aantal optimistische antwoorden
('beter' en 'gunstige tijd') en pessimistische ('slechter' en 'ongunstige
tijd') genomen. Dit saldo wordt dan uitgedrukt in procenten van het
totaal aantal antwoorden. Het gemiddelde van de eerste twee vragen geeft
het cijfer voor het 'economisch klimaat', het gemiddelde van de laatste
drie levert de indicator voor de 'koopbereidheid' op.
Het cijfer voor het consumentenvertrouwen is het gemiddelde van
alle vragen. Maximaal kan elk cijfer dus uitkomen op +100, minimaal
op –100.
Voorbeeld 1:
Stel dat 60% van de antwoorden positief zijn en 40% van de antwoorden
negatief zijn. Dan is het consumentenvertrouwen het verschil tussen
positief en negatief: +20
Voorbeeld 2:
Stel dat 43% van de antwoorden positief zijn en 57% van de antwoorden
negatief zijn. Dan is het consumentenvertrouwen het verschil tussen
positief en negatief: -14
CBS
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft tot taak het verzamelen
en bewerken van gegevens met als doel het publiceren van statistieken
ten behoeve van praktijk, beleid en wetenschap. Naast de verantwoordelijkheid
voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de
productie van Europese (communautaire) statistieken. Op de homepage van
het CBS vindt je een grafiek met het consumentenvertrouwen van de afgelopen
jaren.
CPB
Het Centraal Planbureau maakt onafhankelijke economische analyses die
wetenschappelijk verantwoord en up-to-date zijn en die relevant zijn voor
de beleidsvorming in Nederland.
Recessie
Betekenis en uitleg
Zie ook: Inflatie

Consumentenvertrouwen
Nederland cbs uitleg.
©
Webdesign
Studio Witte |