Websitepromotie
Zoekmachine optimalisatie en websitepromotie tips.
Het succes van een website wordt vooral bepaald door populariteit en vindbaarheid in zoekmachines. Kennis van website optimalisatie en websitepromotie (website marketing) is dan ook een noodzaak voor iedere webdesigner. Apporte geeft op deze pagina een overzicht van de belangrijkste optimalisatie en websitepromotie tips.
Zoekmachine optimalisatie / SEO (search engine optimization) Website optimalisatie is het zo gunstig mogelijk schrijven van de html-code, zodat zoekmachines de betreffende pagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten zullen plaatsen.
Optimalisatie / seo tips:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
|
a.
b.
c.
d.
|
Gebruik sleutelwoorden in de domeinnaam.
Gebruik sleutelwoorden in de naam van de .html-pagina.
Gebruik sleutelwoorden in de TITLE-tag.
Gebruik sleutelwoorden in de volgende meta-tags:
KEYWORDS, DESCRIPTION en PAGE TOPIC.
Meta tags waren vroeger heel belangrijk. Vanwege misbruik is het belang
ervan tegenwoordig nog maar gering.
Vermeld in de ROBOTS-tag: "index","follow".
Sleutelwoorden (vooral vooraan) in:
Leesbare tekst van de pagina:
In de kopregel van maximaal 7 woorden.
In korte subkoppen.
in de eerste alinea; 2 tot 4 regels van maximaal 15 woorden, normale
letter (roman), size 2 of 3, vet.
In de overige alinea's:
Herhaal de sleutelwoorden nog een aantal keren. Pas correct taalgebruik
toe, begin zinnen met een hoofdletter en eindig met een punt.
Zorg ook voor een boeiende en informerende tekst, maak indien nodig
gebruik van de diensten van een copywriter.
Sleutelwoorden in de naam van een afbeelding, in de alt-tekst en in
de title-tekst van een afbeelding.
Sleutelwoorden in de ankertekst van (uitgaande) links, (menu / navigatie).
Niet teveel uitgaande links gebruiken op een pagina! Hanteer een eenvoudige
menu-structuur, die niet te diep gaat (subdirectories).
Herhaal de sleutelwoorden éénmaal helemaal aan het eind van de pagina.
Een sleutelwoord mag ongeveer 5-10% uitmaken van alle gebruikte woorden
in de leesbare tekst. Gebruik per webpagina niet meer dan 3 sleutelwoorden.
Gebruik ook synoniemen en woorden die verwant zijn aan het sleutelwoord.
Maak een grote site met veel pagina's en voorzie ook in een sitemap
met daarop links naar alle pagina's.
Maak ook links, in de tekst, naar extra informatie op andere pagina's
binnen, maar ook buiten de site. Dit is namelijk het kenmerk van 'hypertext'
en wordt door zoekmachines zeer gewaardeerd.
Probeer de pagina's met zo weinig mogelijk html-code op te bouwen.
Gebruik externe scripts en style-sheets! Gebruik leesbare sleutelwoorden
zo hoog mogelijk in de body-container (liefst direct na de <body>-tag).
Webdesign wordt een lastige klus door website c.q. zoekmachine optimalisatie.
Want pas je de hierboven genoemde punten toe dan heb je grote kans
dat je pagina's qua design simpel of saai zijn. Ook de leesbaarheid
kan afnemen door de website optimalisatie. De grote uitdaging is om
toch goed leesbare en visueel aantrekkelijke pagina's te maken. Bij
webdesign is het dus belangrijk om een balans vinden tussen design/leesbaarheid
en zoekmachine-vriendelijkheid!
|
Websitepromotie
Websitepromotie is het populair maken van een website. Zorg eerst voor een
interessante inhoud, goede vormgeving en grote gebruiksvriendelijkheid.
Breng vervolgens de website op alle mogelijke manieren onder de aandacht.
Websitepromotie tips ( juiste schrijfwijze = website promotie):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. |
|
Zorg voor een goed ogende website
met boeiende en door een ervaren copywriter geschreven informatie,
zodat bezoekers de website in hun favorieten zetten en vermelden op
hun eigen site. Linkpopulariteit heeft grote invloed op de ranking!
Zorg dat vooral de eerste pagina snel laadt!
Zorg dat de bezoeker meteen weet waar de site over gaat en wat erop
te vinden is.
Voorzie de site van scripts die het de bezoeker makkelijk maakt om
de site te bookmarken, een kennis in te lichten (Mail-a-Friend), zich
aan te melden voor een mailing-list en een vraag te stellen via een
antwoordformulier:
Meld de site aan bij alle belangrijke zoekmachines, alle relevante
startpagina's, webdirectories en meld hem vooral aan bij het Open
Directory Project.
Vergaar zoveel mogelijk inkomende links van pagina's met relevante
inhoud. Linkpopulariteit is van grote invloed op de ranking! Inkomende
links moeten sleutelwoorden in de ankertekst bevatten.
Vermeld je site bij elk contact; visitekaartje, brief, offerte, e-mail,
advertentie, brochure, etc.
Wees actief! Genereer veel contacten: via e-mail, netwerken, forums,
advertenties en andere reclame- en publiciteitsuitingen. |
Tot slot:
Het is voor een webdesigner zeker nuttig zich te verdiepen in marketing
en reclametechnieken. Als je meer wilt weten over reclame, dan zijn dit
een paar uitstekende boeken:
Positioning - Al Ries & Jack Trout
The Battle For Your Mind. (Tip!)
The Hidden Persuaders - Vance Packard
Dit is een heel beroemd, maar ook verguisd boek dat met een flinke korrel
zout gelezen moet worden.
Ogilvy on Advertising - David Ogilvy (
David Ogilvy was een van de grootste reclamemakers allertijden.
Tested Advertising Methods - John Caples & Fred E. Hahn
Interessant en handig:
PageRank
Pagerank is een van de factoren die van invloed zijn op de positie van
een site in Google.
PageRank
Checker
Ben je met websitepromotie bezig, dan kun je hier de pagerank van
jouw site opvragen. Je zult zien dat het enorm moeilijk is om boven een
PR van 5 uit te komen.
Zie ook: webdesign

|